Sunday, April 13, 2008

Perlu ke bloggers?


Hari ni banyak kali aku sebut yang aku dah start jadi bloggers. Rasa macam best pulak jadi bloggers. Boleh tulis macam-macam. Pasal apa yang baru, apa yang menarik. Lagi pulak, semua orang hari ini asyik sebut pasal nak mengarang. Nak tulis cerpen. Entah apa. Kuno sungguh bunyinya. (skrip daripada BTB). Yang aku ni, tak ada pulak rasa nak tulis cerpen. Tak ada kerja pulak tiba-tiba aku nak tulis cerpen. Dah la exam pun dekat, tunggang-langgang dibuatnya.

Tapi cakap tu, cakap jugak. Terfikir jugak aku, perlu ke tulis blog ni? Dalam islam, tak ada pulak ajar kita tulis blog.. haha. lurus bendul pulak aku ni. adapun, tulis blog ni boleh jadi, apa tu orang panggil, wadah untuk kita kongsi pendapat ataupun kritik apa-apa yang kita rasa boleh diperbetulkan. Sambil-sambil tu, boleh la selitkan apa-apa yang kita lalui sehari-harian. Macam best kan. Boleh la tahan.

Sebenarnya, banyak lagi fungsi blogging ni. Even ada yang buat untuk iklan lagi. Ye lah, sambil-sambil tulis blog, mesti la baca blog orang lain sekali. So, kt situlah datang nya peluang untuk kita komen apa-apa yang ditulis kt blog tu. Macam tu lah caranya kita bertukar pendapat. Yang lagi best tu, blog-blog yang ditulis orang-orang 'famous', macam ahli politik, sasterawan or orang-orang lain yang ada kepakaran sendiri, memang syok untuk dibaca. Boleh la kita belajar sikit-sikit dari dia orang.

Walaupun macam best je tulis blog ni, it is still time consuming. Nak tulis hari-hari satu post, of course la tak larat. Lagipun, takkan la hari-hari pun ada isu besar. Lainlah kalau ada yang suka nak sembang hari ni dia makan apa, tidur pukul berapa, tengok tv cerita apa ke.. macam tu, boleh la tulis hari-hari. Lagi pulak orang-orang macam aku, hidup macam tu je. Apa la sangat nak disembangkan.

So, terpulanglah pada every bloggers. Nak tulis apa pun. Cuma aku rasa, kalau dah spend masa banyak untuk blogging, baik tulis benda-benda yang berguna skit. Takkan borak-borak kosong je kot.. wallahualam

3 comments:

thefourtharif said...

Selamat berblog... Tulis jer pape... Sb kalo dah bykk... boleh buat retrospection!

yunus_sahar said...

owh. btw, retrospection?

thefourtharif said...

the action of looking back on or reviewing past events or situations, esp. those in one's own life