Tuesday, April 15, 2008

Animasi GENG buka ruang baru untuk kita


Terkejut bila pertama kali dapat tahu Malaysia dah nak keluarkan filem animasi 3D. Filem animasi 3D pertama buatan orang Malaysia ni diberi tajuk GENG. Rasa bangga campur gembira aku dibuatnya sebab memang dah lama tunggu filem animasi 3D yang macam ni. Walaupun penonton untuk cerita-cerita yang macam ni selalunya budak-budak kecik, jangan kita perkecilkan kemampuan filem animasi sebagai satu jalan menanam nilai-nilai Islam dalam orang-orang kita.


Pepatah pun kata, "melentur buluh biar dari rebungnya". Secara logiknya pun, memang time kecik-kecik ni la orang-orang kita mula develop diri sendiri. Kalau kita (yang lahir sekitar 1980-an) ingat balik time kecik-kecik dulu, cerita apa yang kita tengok?? Kalau tak salah.. doraemon, power rangers, popeye, sailormoon, transformers, pokemon.. semuanya kartun-kartun yang direka dek negara-negara luar. Kalau ada pun, ada la satu dua macam usop sontorian dengan anak-anak sidek. Memang macam satu kebiasaan budak-budak ni suka pada cerita kartun. Jadi, bukan ke bagus kalau kartun 3D macam GENG ni, kita selitkan nilai-nilai yang baik.


Tak semestinya, kalau kata nak tanam nilai-nilai Islam je, kita buat kartun yang terlalu berat. Yang tak padan dengan kemampuan budak-budak. Tak.. Macam-macam cara kita boleh guna. Sebab diorang kan budak-budak, so senang sikit nak pengaruh. hehe. Pereka-pereka animasi boleh buat kartun yang bertemakan persahabatan ke, rajin menolong ke, sopan santun ke, rajin sembahyang ke, macam-macam lagi la. Asalkan macam tak berapa berat untuk budak-budak ni digest. Tapi at the same time, kena pastikan cerita kartun tu jalan cerita die best la. Kalau tak, takde la pulak budak-budak ni nak tengok.


Upin dan Ipin

Kalau kita tengok kartun-kartun sebelum ni, macam Usop Sontorian, bagus cerita macam tu. Ada ajar nilai persahabatan, hormat mak ayah, and at the same time setiap episod ada cerita tersendiri. Bukan nya kena buat kartun yang, contohnya, episod kali ni tajuk dia, 'persahabatan'. Tak.. bukan macam tu. Nilai tu kita buat stail selitkan dalam cerita. Sedar tak sedar, budak-budak ni pun akan adapt nilai-nilai yang kita selitkan tu. Kalau nak buat stail intensive pun boleh jugak. Macam kartun Upin & Ipin tu, memang smart. Penuh dengan nilai-nilai Islam. Ada selit pasal puasa, solat tarawih, macam-macam lagi. Senang cakap kartun Upin & Ipin tu memang perfect untuk budak-budak.



Usop Sontorian

Lagipun, takkan asyik nak bagi budak-budak ni tengok kartun-kartun merepek macam power rangers tu kan. Memang la kartun-kartun fantasi menarik, tapi tak banyak nilai. Kosong. Tapi nak buat macam mana, memang budak-budak dekat Malaysia tak banyak choice pun. Yang ada kartun apa entah yang bentuk macam kacang tu. Dah la tu 2D. Susah la nak tarik minat budak-budak ni. Lagipun, boleh kata ramai jugak yang pasang astro dekat rumah. So, macam-macam kartun luar ada dalam channel dekat astro tu.

Ni lah peluang kita nak bentuk masyarakat yang baik. Sebab budak-budak tu la nanti nak pimpin kita. At least, sambil bagi budak-budak ni enjoy tengok tv, biarlah ada nilai yang dapat kita ajar dalam diri budak-budak ni. Bila satu keluarga jadi baik, maka dapat la kita buat masyarakat yang baik. Segalanya start dengan keluarga. Macam mana budak-budak tu dibesarkan, macam tu la dia dah besar nanti. Jangan biarkan budak-budak terbiar dengan pengaruh kartun-kartun dari negara luar. Jadi, siapa-siapa yang expert dalam buat kartun, belajar-belajar la dari filem GENG ni. Wallahualam.

No comments: