Friday, August 1, 2008

Dia ni betul kot..


Pernah tak, bila kau orang dengar mana debat, mula-mula dengar pendapat si dia ni, rasa macam, "betul la apa dia cakap". Tapi lepas tu, bila dengar pendapat orang pihak yang lagi satu, kita pun pikir, "betul jugak apa dia ni cakap".

Macam tu la apa yang aku rasa bila tengok debat antara Pak Shabery dengan Pak Anwar hari tu (walaupun debat dia orang ni dah lama, tapi sebab sekarang baru ada mood nak crita). Bukan apa, hari tu masa tengok benda ni, aku cakap dalam hati, ''okay yunus, kau tak boleh 'bias' bila nak dengar debat macam ni, mesti dengar dua-dua belah pihak punya".

Memang rasa macam aku la orang yang adil dalam dunia ni, sebab tak 'bias'. Tapi bila start tengok, itu la jadinya. Sekejap rasa yang ni betul, sekejap pulak yang ni salah. Macam-macam la dia orang goreng. Dua-dua pandai cakap, tu yang tak dapat tengok 'the clear cut' siapa yang lagi bernas ideanya.

Tapi, aku rasa benda ni cuma boleh jadi bila kita tak cukup tahu pasal sesuatu benda tu. Macam debat hari tu, dua-dua orang tu banyak guna fakta-fakta termasuk data-data yang sememangnya aku langsung tak tahu. So, kalau dia orang klentong pun, memang bulat-bulat aku kena. Tu yang sekejap rasa yang ni betul, lepas tu yang tu pulak betul.

Kesimpulannya, bila dengar any opinion, jangan terima bulat-bulat. Kita tapis dulu, persoalkan dulu. Be critical. Macam tu, baru la kita tak senang termakan dengan sebarang pendapat yang tak berasas. Bukan mengajar untuk hilangkan nilai kepercayaan sesama sendiri, tapi kadang-kadang hidup ni, kena smart.

Apapun, aku puji orang yang dapat terima jika pendapat sendiri salah ataupun kurang betul. Bukannya menegakkan benang yang basah..

No comments: