Monday, August 25, 2008

Beggars @ peminta sedekah



Apa komen anda?? Ada dua jenis persepsi aku dok pikir lama dah tentang mereka-mereka yang meminta sedekah ni.

Yang pertama....

1. Dia orang ni hidup kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Sangat kesian sampaikan diherdik dan dihina oleh orang lain bila pergi meminta sedekah. Sedangkan dia orang ni cuma nak makan untuk alas perut pun jadi la. Ada pulak yang nak tanggung anak-anak kecik lagi. Kalau tinggalkan anak-anak tu untuk pergi kerja, siapa yang nak jaga budak-budak tu..

Persepsi aku yang lagi satu....

2. Dia orang ni bukannya tak mampu, cuma malas nak berusaha. Bak kata orang, hendak seribu daya, taknak seribu dalih. Lagi pulak, ada yang berani ambil kesempatan sebab orang Malaysia ni pemurah-pemurah belaka. Tambah lagi, boleh pulak dia orang ni berlakon konon-kononnya cacat.




So, nak derma ke tak bila nampak dia orang ni?

1 comment:

Dr Nur Hamizah said...

salam ...aku pun dah lama perhatikan diorang ni (apatah lagi diorang ni ader jer yang duduk kat gate basikal...takut gak la aku nak masuk hehe)anwyway ntah lah ...aku tengok ader yang segar bugar jer .badan pun sihat ....tapi dok duduk mintak derma agaknya diorang lebih penting duit dari maruah ....yang aku sakit hati lagi bila diorang ni imej bertudung ...tak pepasal mendatangkan fitnah pada Muslimah yang bertudung dan islam ..terpikir gak adakah diorang ni sebenarnya Islam atau juat untuk mencari simpati dan cuba menjatuhkan islam .....aku pernah kena beb masa kat bus stop kat St Stephen Park ...diorang bagi salam n mintak duit ..tapi aku buat donno jer lah ..sebagai balasannya budak tue cubit aku ...bengang gak..itulah pendapat dan pengalamn aku ...