Thursday, September 3, 2009

Perubahan hiburan masa sekarang

Memang semulajadi ramai yang hobinya suka menonton tv. Memang tv ni slalunya bole buat orang lagha, tapi kalau kita perasan, time bulan ramadan ni, tengok tv pun kadang2 bagus juga. Ye la, time2 bulan puasa ni di malaysia, banyak drama2 'islamik' boleh kita tengok. Apa lagi yang ada astro kt malaysia, channel oasis tu mmg 24 jam rancangan dia bole dikatakan bagus jugak la. tak merapu sangat nak tengok di waktu2 free di bulan ramadan ni. memang lagi bagus kita isi masa dengan baca al quran, berzikir, solat sunat.. tapi bagi yang malas2 tu, dari tengok crita2 yang kurang berfaedah, baik tengok crita2 islamik ni.

Cakap pasal drama ni, mesti semua orang tau yang orang indonesia memang banyak buat crita2 yang islamik ni. kalau kt indonesia, siap diorang ada terfikir nak wujudkan genre baru untuk drama dan filem yang bertemakan islam ni. tapi yang aku kagum, sekarang ni, di malaysia pun dah banyak drama jugak yang berkisarkan tentang islam, dan lebih baik lagi yang berkisarkan menyebarkan islam. kalau sebelum ni banyak pada novel je, sekarang producer2 kt malaysia dah berani nak adaptasikan novel2 yang islamik ni kepada bentuk drama. filem setakat ni belum lagi. asyik2 filem cintan-cintan ala2 sembilu gitu.

cuma kalau nak kata semua crita2 islamik yang ada kt tv tu best, tak jugak. ada yang terlalu banyak gimik. padahal tak suspen pun orang yang tengok. kalau aku, aku suka crita yang steady je penceritaan dia. takda la banyak gimik2 sangat ala2 bawang putih bawang merah tu. Skang ni kalau sapa2 ada tengok kt astro oasis ada crita nama dia cinta sempurna. crita ni steady je, lepas tu cara mesej islam tu disampaikan memang rilek je and praktikal. Crita macam nur kasih pun bole tahan jugak. Dia tunjukkan macam mana kehidupan orang-orang yang agak intelektual dan pada masa yang sama sentiasa berpandukan islam.

Rasanya penonton sekarang dah makin matang, so crita2 cintan cintun yang ala2 sembilu, kuliah cinta tu dah agak tak apply buat zaman sekarang ni. Crita macam ayat-ayat cinta pulak yang dapat sambutan hangat kt malaysia ni. Kenapa? Sebab tak tahulah.. Does it indicate orang melayu sekarang lebih mengamalkan islam sebagai cara hidup? Yang tu tak bole kata jugak sebab kalau tengok gejala kerosakan akhlak nampaknya macam makin teruk. Cuma at least taste orang melayu sekarang suka tengok crita2 yang ciri2 hidup berpandukan islam. So bagus la. Mungkin lepas ni, since crita2 ni dapat sambutan hangat, maka lagi ramai producer2 yang tampil untuk kluarkan crita2 yang sewaktu dengannya.

Dan bila crita2 bercirikan islam ni menjadi pilihan, so mungkin watak2 yang islamik ni akan jadi idola dalam diri semua yang menonton. At least, orang ramai melihat watak2 yang islamik dalam drama2 ni sebagai muslim yang ideal. Memang nabi Muhammad S.A.W ialah idola yang terbaik, tapi at least watak2 dalam crita2 ni dekat sikit dengan diri kita dari segi zaman. Tapi adakah crita2 islamik ni akan terus diadaptasi ke televisyen? Ke hanya time ramadan je? Wallahualam. Harapnya lepas ramadan pun still ada crita2 macam ni kat televisyen.

2 comments:

JHaZ KiTaRo said...

cinta sempurna best.. nur kasih best.. qamar bani hashim best.. diari ramadhan rafique best.. qalesya best.. aiyyoo.. byknye crite best.. tak larat aku nak tgk.. hahaha.. bagus laa.. at least terisi masa tgk crite2 yg elok.. syukur sgt drama2 ala2 sembilu dah tak banyak kat tv.. muak tgk drama2 genre camtu..

Faiez Fauzi said...

tudia jhaz... semua rembat tgk..

cinta sempurna ok.. ada mesej yang menarik. cuma aku tension sbb plot dia. alahai slow gila!! kalau miss 1 episode pn x pe. jgn risau. x de perubahan besar pn.

jgn nur kasih.. miss satu episode dah jd kot lain. hahaha.

lg satu cerita best: pertama ramadhan.. sanggup aku bgun awal nk tgk cita tuh.. hehe