Tuesday, September 1, 2009

Fikir positif sejahtera hidup

Dah lama aku habis baca buku 7 habits of highly effective teen. sejak dari lepas spm dulu kot. serius aku respek gila buku ni sebab idea-idea yang dia kluarkan memang la sangat menarik. kalau student-student oversea ada yang pegi PUISI tu, kalau tak silap ada sekali tema dia begins with end in mind. Haa yang ni memang aku ingat la, yang ni habit ke-2 dari tujuh habits yang dia bentangkan dalam buku tu.

Tapi dalam banyak-banyak habit yang dia terangkan, aku memang paling suka habit yang first - be positive. Sebab apa, habit be positive ni memang sangat praktikal dan sangatlah berguna. Dalam hari-hari kita jalani hidup, mesti macam-macam situasi yang kita dah alami. Ada yang buruk dan ada yang best. So habit ni dia macam sort of protection untuk diri kita daripada mengalami mood disorder. Orang-orang yang moody ni biasanya tak perasan yang mood kita sendiri sebenarnya kita boleh kawal sendiri.

Contoh yang buku ni citer yang aku ingat ialah bila kita drive keta la kan, tiba-tiba je rosak keta kita. Dah la tu bole plak rosak kat tengah-tengah hutan. Punya la payah nak mintak tolong. Ada orang akan rasa bengang n bad mood sebab keta dia rosak. Ye la sapa yang suka keta rosak. Tapi sebenarnya ada cara lain untuk kita react terhadap situasi ni. Kita boleh pilih pikir yang keta ni rosak tiba2 nak buat macam mana. Benda dah jadi, so lebih baik aku try repair and try cari workshop yang paling dekat..

Beza dia ialah orang yang kedua ni tau mood dia memang dia boleh kawal sendiri. Memang dia pun on the way nak pegi somewhere, and dia pun macam nak bengang awal2 tu. Cuma dia sedar kalau dia biarkan emosi dia dikawal oleh inciden tu, maka rosak lah hari dia. Satu kerja pun tak jalan bila bad mood. Sebab tu lah dianalogikan orang yang senang melenting ni ibarat air gas, bila digoncang maka membuak la dia. Tapi orang yang positif ni ibarat air kosong, goncang la macam mana pun, still tak jadi apa. Cool je.

dah banyak kali dalam hidup aku perasan aku slalu driven by my own emotion. Cepat sangat melatah. tu yang kadang kita kena take control of things that we can control which is our own mood and emotion. Cuba bila kena marah kita senyum je lepas tu. Boleh je sebenarnya. Cuma kalau kita emo, tu yang menyumpah seranah tu. Benda2 yang kita tak boleh control contohnya perangai orang lain, cuaca buruk.. benda2 ni sume kita tak boleh kawal so biar je jadi camana pun. Yang penting kita tau yang emosi kita sendiri kita boleh kawal. Ingat jugak, be positive tak semestinya jadi loser ataupun sentiasa mengalah dengan orang lain, tapi lebih untuk dpatkab win-win situation dengan orang lain. Wallahualam

No comments: