Tuesday, June 10, 2008

Siapa yang 'biased'?


Baru-baru ni tertarik pulak nak belajar bahasa korea. Ni semua mesti sebab asyik tengok cerita korea. Mula-mula ternampak satu website tentang foreign language exchange. Ramai jugak rupanya orang korea yang teringin nak sharpen their english. So, apa lagi, aku pun sign in terus kat website tu, and then berbual dengan several korean. It's like a win-win situation la kiranya, we share our knowledge on each different language.

Siap ada yang guna webcam lagi. Seronok sebab tak pernah ada member dari negara-negara belah timur asia macam korea, jepun.

Nasib baik dia orang ni faham english, kalau tak tak tahu la macam mana nak berbual. Dia pun ajar la sikit-sikit basic tentang bahasa korea. One thing yang best ialah dia orang ni sangat-sangat la peramah, jadi tak rasa kekok sangat nak belajar. Siap menyanyi lagu korea lagi. Yang best tu, lepas dia nyanyi, dia suruh kita pulak nyanyi lagu inggeris. Aku pun tak tahu nak nyanyi lagu apa sebab dah lama tak dengar lagu inggeris.

Tambah pulak lepas tu, siap ajak datang korea and cakap dia orang boleh bawak jalan-jalan. memang friendly betul la dia orang ni. Ada reason la aku nak travel pegi sana after this. heheh.

Tapi persoalan nya, sebab apa aku belajar bahasa korea?? is it just like a hobby or something?? ramai jugak yang persoalkan kenapa aku belajar bahasa korea. and the first thing yang keluar dari mulut ialah hobi. sebab dah selalu tengok cerita korea, terasa macam menarik pulak kalau tahu guna bahasa dia orang.

Tapi takpa ke belajar untuk saja-saja? yang aku tahu belajar ni ada dua jenis je, satu yang fardhu ain dan lagi satu yang fardhu kifayah. rasanya, belajar bahasa korea ni macam bukan satu keperluan la pulak. Macam mana ni??

Bila aku fikir-fikir balik, rasanya okay je belajar bahasa korea ni. just for fun. Lain orang ada cara masing-masing untuk berhibur. Ada yang main game, main bola, pegi mancing. Ni semua kira macam hobi la.

Cuma aku kurang setuju dengan sesetengah orang yang 'bias'. Bila dengar nasyid je, dia kata bagus. Bila dengar lagu lain, dia kata lagha. Tak tahu la kalau aku punya thought ni yang bias, tapi aku rasa diorang ni 'bias' la.

2 comments:

miss.liyana said...

mungkin sebab nasyid tu ade la pengajaran nye bile dengar, bukan dgr sesaja. tp x kata la kalau dgr lagu2 lain salah. takpe la, take it as ur hobby as long as perbuatan tu x la terlebeh2 smpai menyebabkan kite lalai. ok yunus slamat bercuti!

yunus_sahar said...

betul2. jangan sampai lalai pulak melayan apa-apa hiburan pun. tapi don't be too judgmental. org lain layan movie pun semayang gak apa. heheh.