Saturday, December 6, 2008

Cara nak tahu hobi sendiri


Teknik nak tahu hobi sendiri ni baru saja terfikir tadi. Mungkin berguna dan mungkin juga tak berkesan untuk sesetengah orang. Maybe sesuai untuk orang-orang muda. Macam aku ni. Caranya? Senang saja...

Simpan laptop elok-elok (kalau desktop pc tahan diri je la jangan bukak, takkan nak simpan pulak). And then tahan diri untuk tak tengok tv. Teruskan dua cara ni dalam tempoh masa paling kurang sehari ataupun dua hari. Dalam tempoh masa ni, cuba perhatikan apa yang kau orang buat atau tergerak hati nak buat. Make sure buat-buat macam tak ada laptop dan tv kat rumah. Jangan bukak langsung. Lagi bagus kalau time tu tak ada orang lain dalam rumah tu. Baru kita tunjuk belang sebenar kita.

Kenapa laptop dan tv? Sebab, kalau ikut apa yang aku rasa, laptop dan tv ni dah macam teman sejati manusia. Aku pun sendiri masuk-masuk je bilik mesti on laptop terus (suka hati je ikut pengalaman sendiri). Tak tahu la orang lain macam mana. Tapi mostly kalau student, macam tu la biasanya. So, bila tak ada laptop dan tv, baru kita start wondering apa yang nak dibuat.. And then yang kita tergerak nak buat, yang tu lah biasanya hobi kita or something yang kita minat nak buat.

Em.. Berkesan ke ni? Cuba try test.

p/s:
honestly, aku pun tak sanggup nak buat.. tapi orang kata, life ni kurniaan Allah. Tak patut kita rasa bosan. Pandai-pandai la buat hal masing-masing. Bak kata abg kepada faiz, asal tak tambah dosa sudah... =)

5 comments:

Faiez Fauzi said...

siapakah abang saya?

yunus_sahar said...

tau sendiri2 sudah.. =)

JHaZ KiTaRo said...

hidup as a student life tanpa laptop?? ermm.. aku boleh je hidup tanpa laptop n internet masa 1st n 2nd year dulu.. haai.. budak2 zaman skarang.. hanyut dgn edaran masa..

yunus_sahar said...

btul2.. ape nk jd la bdk2 skrg.. bear asyik chat je hari2..

Muaz Nabil said...

haah bear ni, asyik chat je. dah la tu. gender lain2 plak tu. :P